موتور ساعت

موتور ساعت

 

در دهه 70 میلادی شرکت میوتا ژاپن توانست کشف بزرگی انجام دهد. با ورود الکتریسیته به سنگ کریستالیکواترز باعث شد که این سنگ از خود فرکانسهای منظم تولید کند که هر 5 فرکانس برابر با یک ثانیه بود. این کشف باعث شد جنبش کوارتز از یک منبع باتری به عنوان منبع اصلی خود تغذیه و در نتیجه ارتعاشات ناشی از جریان الکتریکی باتری، باعث حرکت عقربه های ساعت شود. در   موتور ساعت   برعکس موتور ساعت مکانیکی حرکت ثانیه شمارش ناپیوسته بود، اما اکنون با تکنولوژی ساعتهای کواترز با موتورهای روان گرد، بسیار روانتر از ساعتهای مکانیکی، عقربه ثانیه شمار را حرکت می‌دهند.
باطری این ساعتها به صورت معمول با عمری متوسط بین 1 تا 10 سال بسته به نوع موتور و نوع مصرف کننده و باطری قابل شارژ خودشارژهایی مانند سولار، تاچ سولار، کنیتیک، اکودرایو و… با عمری بین 5 تا 20 سال بسته به نوع موتور و نوع مصرف، عمر دارند، تنوع در هر دو نوع    موتور ساعت    بسیار بالاست.برای عملکرد صحیح قسمت های گوناگون ساعت ، از جمله دریافت سیگنال زمان، آلارم ها، سنسورها و نور پس زمینه، نیاز به قدرت زیادی دارد . این نوع موتور از انرژی نور برای تغذیه استفاده میکند که این نور لزوما نور طبیعی نمیباشد و با نور های دیگر و کم نیز میتواند شارژ شود . همچنین دارای طول عمر دو ساله می باشد که یکی از حُسن های این نوع باتری است .این نوع موتور مجموعه ای پیچیده از اجزای کوچک و به هم مرتبط است ، که هماهنگی آنها نتیجه فعالیت ساعت را به همراه دارد
با اینکه طراحی عمومی موتور ساعت مکانیکی قرن هاست تغییری نکرده ، اما تکنولوژی به کار رفته درآن با نگاهی دقیق بر اجزای آن انجام می‌شود برخلاف موتور کوارتز که از باتری تغذیه می‌کند، این    موتور ساعت    از انرژیی که ذخیره شده در فنر اصلی برای حرکت میان چرخ دنده ها استفاده می‌کند که انرژی توسط دسته کوک یا لنگرک ذخیره می‌شود این نوع موتور ها به صورت کلی به سه دسته : اتوماتیک ها، توربیلون اتوماتیک و اتوماتیک کروسل(carrusel) تقسیم می‌شوند .
در این نوع    موتور ساعت    گاها تولید انرژی از طریق دسته کوک یا لنگرک تامین میشود . قسمت های تشکیل دهنده ی آن شامل :
قسمت تامین منبع انرژی ( که لنگرک و یا دسته کوک میباشد) ، چرخ دنده ها ( وظیفه انتقال انرژی را دارند) ، رقاصک ( برای توزیع انرژی) و متعادل کننده ( برای حفظ تعادل رقاصک).تفاوت موتور ساعت توربیلون با موتور ساعت مکانیکی در چرخ دنده چهارم است ، این تفاوت اصلی در کنار تغییر نوع و چیدمان چرخ دنده های قبلی به منظور انتقال انرژی تولیده شده ، انجام شده است . قسمت های تشکیل دهنده ی آن شامل :
قسمت تامین منبع انرژی ( که لنگرک و یا دسته کوک میباشد) ، چرخ دنده ها ( وظیفه انتقال انرژی را دارند) ، رقاصک ( برای توزیع انرژی) ، چرخ دنده تثبیت کننده (تنها قطعه اضافه شده در این نوع موتور) و متعادل کننده ( برای حفظ تعادل رقاصک).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *